• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst

Godurance - Risicobeheer & Verzekeringen

Risicobeheer & Verzekeringen

  • Home
  • Diensten
  • Actueel
  • Contact
Home > Actueel

Eén op de twaalf Nederlanders is slachtoffer van cybercrime

29 juli 2019

Talloze media berichtten afgelopen week over de resultaten van het onderzoek Digitale Veiligheid en Criminaliteit dat het CBS samen met de politie heeft uitgevoerd. Niet zo gek natuurlijk gezien de uitslag.

Vergis je niet: met het in kaart brengen en het herstellen van de online aangerichte schade gaat vaak veel tijd en geld gepaard.

Een cyberverzekering voor ondernemers of particulieren voorziet onder andere in hulp bij het verwijderen van negatieve berichtgeving van het internet, hulp bij de onderhandelingen over losgeld in geval van afpersing, hulp bij het herstellen van systemen en bestanden, hulp bij identiteitsfraude, enzovoorts. Zaken waar ondernemers en consumenten zelf meestal geen kennis van hebben en waar een ICT-bedrijf ook niet altijd alle specialismen voor in huis heeft.

Zoekt u een betaalbare oplossing voor het beschermen van uw digitale bezittingen en online identiteit? Wij helpen u graag!

(bron: Turien & Co)

Bestuurdersaansprakelijkheid

27 mei 2019

Als een rechtspersoon zijn (financiële) verplichtingen niet kan nakomen, kunnen de bestuurders van die rechtspersoon daarvoor persoonlijk aansprakelijk worden gesteld. Iedere bestuurder is (mede) verantwoordelijk voor het doen en laten van zijn medebestuurders. Hierbij staat het privévermogen op het spel. Een bestuursfunctie bij bijvoorbeeld de plaatselijke sportvereniging kan een groot financieel risico met zich meebrengen. Niet alleen de bestuurders lopen risico aansprakelijk gesteld te worden, dit geldt ook voor commissarissen en toezichthouders.

Wat is het nut van een bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering?

Wanneer een verzekerde met een claim wordt geconfronteerd begeleidt de bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering hem, neemt de (gerechtelijke) procedure uit handen en vergoedt de schade. De verzekering biedt ook dekking voor verweerskosten. De kosten van (juridisch) verweer tegen een claim kunnen namelijk hoog oplopen. Want ook al is de claim ongegrond, de bestuurder zal zich toch moeten verweren.

Wanneer kan een bestuurder aansprakelijk worden gesteld?

Bijvoorbeeld bij:

  • Het niet (tijdig) afdragen van sociale verzekeringspremies;
  • Het niet bijhouden van een behoorlijke administratie en
    boekhouding;
  • Het niet behoorlijk vervullen van zijn taak, (mede) leidend
    tot een faillissement;
  • Het niet afsluiten van de gebruikelijke verzekeringen;
  • Het nemen van beslissingen met financiële gevolgen
    zonder een goede zekerheidsstelling;
  • Het door een bestuurder niet verstrekken van (de juiste)
    informatie aan een commissaris of toezichthouder.

Lees meer in de uitgebreide pdf over bestuurdersaansprakelijkheid

Solvabiliteit zorgverzekeraars daalt naar 140%

7 november 2018

De gemiddelde solvabiliteit van zorgverzekeraars is gedaald van 160% in 2016 naar 140% in 2018. De minimale reserves raken daardoor in zicht, concludeert de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) in de Monitor Zorgverzekeringen. De toezichthouder voorziet forse premiestijgingen voor komende jaren.

De solvabiliteit van zorgverzekeraars ligt nu gemiddeld 40% boven het wettelijk minimum van 100%. Dat betekent dat ze minder van hun buffer in kunnen zetten om de premies laag te houden. Afgelopen jaren hebben verzekeraars die overtollige middelen ingezet om de premie te drukken, maar verschillende maatschappijen hebben volgens de monitor al aangekondigd dit niet te kunnen blijven doen.

Premie omhoog

Dat betekent volgens de Nederlandse Zorgautoriteit dat het haast onvermijdelijk is dat de premies komende jaren flink omhoog gaan. Volgens de toezichthouder is dat alleen te voorkomen als zorgverzekeraars en zorgaanbieders samen de zorgkosten kunnen beteugelen.

Vergelijking

Bent u benieuwd of u bij uw huidige verzekeraar met uw huidige pakket nog goed zit en wilt u dit eens laten bekijken en vergelijken dan kunt u altijd contact met ons opnemen.

Motorvoertuigen onterecht afgemeld door de RDW

3 oktober 2018

Heeft u onlangs een brief van de RDW ontvangen dat de dekking is stopgezet? Als u de dekking niet heeft stopgezet, dan is het mogelijk dat het om een onterechte afmelding door de RDW gaat. Hier vertellen we u graag meer over.

Vanwege een fout bij de RDW zijn er onterecht motorvoertuigen afgemeld per 21 augustus 2018. De klanten die dit betreft, hebben van de RDW een brief ontvangen. Hierin staat dat hun voertuig niet meer verzekerd is. In veel gevallen is dit onterecht. Inmiddels zijn alle voertuigen weer aangemeld. Het voertuig is dus gewoon verzekerd. U kan de brief van de RDW dan ook als niet verzonden beschouwen. Begin volgende week ontvangt u een gecorrigeerde brief van de RDW.

Vragen

Heeft u nog vragen? Neem dan contact op met de RDW. U kunt natuurlijk ook contact met ons opnemen via 06-21205778.

Speed Pedelec (snelle E-Bike)

24 november 2016

Helm- en kentekenplicht

Per 1 januari 2017 moeten berijders van speed pedelecs een speciale helm dragen. Een speciale pedelec-helm, een kruising tussen een brommerhelm en een fietshelm, wordt verplicht. Hierdoor wordt een snelle e-biker voor het overige verkeer beter zichtbaar als ‘snelle fietser’, maar het geeft de fietser zelf ook een bepaalde veiligheid bij een valpartij.
Verder moet zo’n snelle e-biker in de bebouwde kom gebruik maken van de rijbaan in plaats van het fietspad, net als bromfietsen dus.

Ook de kentekenplicht verandert: nu hebben ze nog een blauw snorfiets-kentekenplaatje, maar volgend jaar moet dat een geel plaatje worden, ook net als bromfietsen.

Mensen die nu al een speed pedelec hebben, hebben tot 1 juni de tijd om hun blauwe kentekenplaatje te verwisselen voor een geel exemplaar. Pas met een geel plaatje op de fiets wordt de speciale pedelec-helm verplicht.

Inspectie over Code 95

9 augustus 2016

Inspectie over Code 95: ‘Wij gaan streng controleren’

Code 95 inspectieDe Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft er geen boodschap aan dat sommige chauffeurs mogelijk niet op tijd aan Code 95 kunnen voldoen. “Wij gaan streng controleren en kennen geen pardon”, aldus de ILT tegenover de Telegraaf.

De krant schrijft dat truckers nalatig zijn met de verplichte bijscholing die ze moeten volgen om aan Code 95 te voldoen. Uit een rondgang door EVO zou zijn gebleken dat bij 65 procent van de bedrijven nog chauffeurs moeten worden bijgeschoold. Zij hebben daar tot 10 september de tijd voor. Dat is krap, aangezien chauffeurs 35 uur met de bijscholing bezig zijn.

Als een chauffeur na 10 september staande wordt gehouden en niet aan de Code 95 verplichting voldoet, moet hij zijn vrachtwagen aan de kant zetten. Daarnaast is er kans op een boete van 800 euro.

Eigenrisicodrager WGA

26 juli 2016

Op 1 januari 2017 gaat de laatste fase van de wet BeZaVa in. Dat heeft gevolgen voor werkgevers die eigenrisicodrager zijn voor de WGA. Nu zijn zij alleen nog eigenrisicodrager voor de WGA voor vaste medewerkers. Flexwerkers zijn verzekerd via het UWV.
Maar vanaf volgend jaar worden WGA-vast en WGA-flex samengevoegd tot 1 WGA-risico, waardoor de huidige WGA eigenrisicoverzekeringen niet langer geldig zijn.
Eigenrisicodrager worden of niet? Dat is de vraag die elke werkgever zich moet stellen.

Datalek risico verzekering

11 mei 2016

Per 01 januari 2016 dienen organisaties een datalek te melden bij de Autoriteit Persoonsgegevens. In sommige gevallen dienen tevens de klanten die bij het lek betrokken zijn geïnformeerd te worden over het betreffende lek. De Autoriteit Persoonsgegevens kan organisaties een bestuurlijke boete opleggen van maximaal € 820.000,- of 10 % van de jaaromzet. De boete is echter niet de enige kostenpost, sterker nog de bijkomende kosten zijn misschien nog wel veel omvangrijker!

De kosten voor een datalek kunnen oplopen van € 100,- tot meer dan € 200,- per record. Dit bedrag moet dus nog vermenigvuldigd worden met het aantal gelekte records. Met tientallen, honderden of zelfs duizenden klanten kan een datalek zodoende al snel een omvangrijke schadepost veroorzaken. Een datalek kan een gestolen laptop zijn, een kwijtgeraakte USB-stick met persoonsgegevens maar ook een inbraak op een databestand door een hacker.

Godurance kan u helpen met advies hierover en/of het afsluiten van een verzekering tegen dit risico.

Groene kaart caravan

11 mei 2016

in Spanje, Duitsland en Polen is het verplicht om een aparte groene kaart voor de caravan te hebben. Het gaat hierbij om caravans met een eigen kenteken, oftewel caravans zwaarder dan 750 kg (ledig gewicht inclusief maximum laadvermogen). De groene kaart is een aanvulling op de groene kaart van uw autoverzekering. Het is een bewijs dat de caravan voor de wettelijke aansprakelijkheid is verzekerd op de autopolis. De groene kaart voor je caravan kun je aanvragen bij de verzekeringsmaatschappij van je auto door een kopie van je caravankentekenbewijs op te sturen.

Nieuwe website

11 mei 2016

Vanaf vandaag is de nieuwe website online. Webworkx bedankt voor het bouwen van deze website!

Footer

  • Dienstverleningsdocument hypotheken
  • Dienstverleningsdocument overige risico’s
  • Algemene voorwaarden
  • AVG